FME enthousiasmeert jongeren graag over de wereld van techniek en technologie. Met platform UpgradeNL is daartoe een eerste stap gezet. Om nog een stapje verder te gaan heeft FME nu iets nieuws ontwikkeld: Dukteep.

Uit nieuw onderzoek blijkt dat 57% van de jongeren techniek en technologie interessant vindt, maar slechts één op de drie overweegt een toekomst in de tech. Om dat gat te dichten lanceert FME, ondernemersorganisatie voor de technologische industrie, vandaag het nieuwe jongerenplatform: Dukteep. Via TikTok en YouTube maken vier jonge creators wekelijks content die laat zien hoe ontzettend veelzijdig en leuk techniek en technologie is, van teleporteren tot een werkplaats die verandert in een disco.

Techniek is overal

Slechts een derde van de jongeren ziet zichzelf later in de techniek werken. Dat zorgt voor een groot tekort aan mensen in de technologische sector. Gemiste kans, want 6 op de 10 jongeren vinden techniek wél leuk en leren graag door te doen. Daar komt bij dat de techsector vol zit met carrièremogelijkheden. Zo kun je écht impact maken en veel geld verdienen, iets wat meer dan de helft van de jongeren belangrijk vindt. “Zolang jongeren denken dat techniek moeilijk is of denken dat het meer voor anderen is, blijven we waardevol talent mislopen. En dat kunnen we ons niet permitteren, want we staan te springen om jonge denkers en doeners. Techniek en technologie is overal: in je telefoon, in je 3D-geprinte sneakerzolen en in de fatbikes die je dagelijks ziet rijden. Met Dukteep laten we jongeren zelf het verhaal vertellen, op hún manier, via de kanalen die voor hen relevant zijn. Want de toekomst van onze sector begint met herkenning en verbeelding,” aldus Theo Henrar, voorzitter FME.

Later wil ik worden zoals zij

Rolmodellen waarmee je je kunt identificeren spelen een belangrijke rol bij de profielkeuze en ook de uiteindelijke studiekeuze. Dit kunnen bekende mensen zijn, zoals influencers, maar ook volwassenen in de directe omgeving van jongeren. En precies daaraan lijkt het te schorten. Uit nieuw onderzoek blijkt namelijk dat 63% van de jongeren op social media nooit iets over techniek voorbij ziet komen. Daar komt bij dat slechts 32% bekende mensen kent die iets met techniek of technologie doen. Met de lancering van Dukteep wil de sector technologie en techniek zichtbaarder en persoonlijker maken, waardoor jongeren zich al op jongere leeftijd kunnen identificeren met mogelijke carrières en kansen voor hun toekomst.

De makers achter Dukteep

Het platform wordt gedragen door vier jonge, getalenteerde creators die vanuit hun clubhuis in Halfweg wekelijks content maken. In video’s als ‘Kun je met één knop je werkplaats tot disco omtoveren?’ en ‘Kun je spullen naar elkaar teleporteren?’ wordt op speelse wijze de magie van techniek en technologie getoond.

Ik ben al sinds ik jong ben gefascineerd door techniek, en heb er daarom zoveel zin in om andere kinderen ook enthousiast te maken. Soms lijkt techniek op iets moeilijks en intimiderends, maar stap voor stap wordt het opeens heel behapbaar. Vanuit ons clubhuis wil ik laten zien dat techniek helemaal niet eng hoeft te zijn, maar juist dat de mogelijkheden eindeloos zijn.

– Aldus Angela, een van de vier creators achter Dukteep en masterstudent Integrated Product Design aan de TU Delft. De andere creators achter Dukteep zijn: Mees, Marijn en Koen.

Help je mee om Dukteep onder de aandacht te brengen? Volg Dukteep op TikTok en YouTube en enthousiasmeer collega’s, leden, partners en vooral jongeren in je omgeving om dit ook te doen.

Vragen of meer informatie: jongerencampagne@fme.nl