Een breed vertrouwen in technologie is essentieel voor de concurrentiepositie van Nederland, zo constateert FME, de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie. “Maar veel mensen ontbreekt het aan verbeelding over wat je zelf met technologie kunt doen, dus daar is nog veel werk aan de winkel”, zegt  Cordula van Klink die namens FME verantwoordelijk is voor UpgradeNL, het project dat juist die verbeelding gaat proberen uit te dragen. Heel veel van dat missiewerk zal in of rond de Dutch Technology Week plaatsvinden.

Cordula van Klink, foto © LinkedIn

Cordula van Klink, foto © LinkedIn

“Jongeren – en dan vooral meisjes – kiezen in Nederland doorgaans niet voor een carrière in technologie”, stelt Van Klink nuchter vast. “En we mogen ons daar best zorgen over maken. Geen enkel land in Europa doet het zo slecht als wij. Ik snap daar echt niks van. Jongeren hebben weinig waardering voor tech. Ze gebruiken het wel veel, maar zijn zich niet bewust wat technologie voor ze kan doen, in het dagelijks leven maar bijvoorbeeld ook als carrière.” De campagnekreet ‘Make Tech Yours’ komt daar ook vandaan: “Als jij technologie beheerst, kun je je dagelijks leven – en zelfs de wereld – beter maken. Dus: make tech yours!”

De grote themacampagne, die later deze maand begint, wordt ook gebruikt om de doelgroep van de Dutch Technology Week verder uit te breiden. “Nu al is er een waanzinnig bereik onder tech-minded mensen. Dat is helemaal super, maar nog mooier is het als we heel Nederland zouden kunnen bereiken. We willen een beweging op gang brengen om Nederland techwijs te maken. Een echte UpgradeNL dus.”

Er zijn volgens Van Klink drie hoofddoelen aan UpgradeNL verbonden. Bovenaan staat dat mensen zo breed mogelijk moeten kunnen ervaren wat technologie kan betekenen. Bijvoorbeeld tijdens de DTW, liefst in een landelijke setting. De tweede lijn is educatie, met als belangrijkste voorbeeld de AI-cursus die begin dit jaar van start ging en binnenkort een vervolg krijgt in een kindvriendelijke versie. “We willen hiermee heel Nederland de kans bieden de basiskennis rond kunstmatige intelligentie op peil te brengen. Ontzettend belangrijk, juist voor mensen die minder tech-proof zijn.” Tenslotte is er vanaf 23 april een publiekscampagne, waarvan Van Klink aangeeft dat meisjes in het voortgezet onderwijs weliswaar de primaire targetgroep vormen, maar dat ook hier heel Nederland zich aangesproken mag voelen. Een aansprekend campagnefilmpje moet duidelijk maken wat Nederland kan winnen met een techwijzere samenleving.